Preview

Lex Russica

Advanced search

The Mystery of Lawlessness" or the Revolutionary Justice. Part 1

https://doi.org/10.17803/1729-5920.2018.138.5.033-050

Abstract

The article is devoted to one of the most important problems of legal theory, i.e. the problem of "just law." All great revolutions were aimed at achieving social justice that was primarily associated with the equality of all before the law. To a large extent, that explains amazing coincidences of those algorithms according to which those revolutions were going through the same stages of formation. In the process of revolution, the idea of equality often substituted the idea of freedom. The clash of the old departing legal order with the new revolutionary norms of legislation created a specific situation, a state of emergency or anomie where the action of any law suspended. However, the statehood, despite the change in its form, continued to exist. The necessity of creating a new law required the formation of a new legal order; thus, adoption of constitutive, normative acts that enshrined the established order was the outcome of development of new law. The author draws attention to the historical experience of the English and French Revolutions correlating it with the experience of other revolutions.

About the Author

I. A. Isaev
Kutafin Moscow State Law University (MSAL)
Russian Federation


References

1. Книга об антихристе. СПб., 2007. С. 187-188.

2. Лосский В. Очерк мистического богословия Восточной церкви // Мистическое богословие. Киев, 1991. С. 179-180.

3. Амфитеатров А. Дьявол в быту, легендах и в литературе Средних веков. СПб., 2010. С. 90-91

4. Шелер М. Ресентимент. М., 2000. С. 160, 179

5. Делюмо Ж. Ужасы на Западе. М., 1994. С. 229

6. Жижек С. О насилии. М., 2010. С. 57-58

7. Кьеркегор С. Понятие страха. М., 2014. С. 164-165

8. Исаев И. А. Политическая демонология Карла Ясперса // Философия и психопатология : научное наследие Карла Ясперса : материалы IV Российско-Германского симпозиума (международной конференции) РГСУ 1-3 июня 2005 г. М. : Изд-во РГСУ, 2006. С. 130-133

9. Эвола Ю. Люди и руины. М., 2000. С. 207.

10. Агамбен Дж. Оставшееся время. М., 2018. С. 145.

11. Местр Ж. де. Опыт об общем начале политических конституций // Местр Ж. де. Об отсрочке божественного правосудия в наказании виновных. СПб., 2017. С. 83.

12. Гоббс Т. Сочинения : в 2 т. М., 1989. Т. 1. С. 391.

13. Розеншток-Хюсси О. Великие революции. М., 2002. С. 282.

14. КрикЭ. Продолжение идеализма. М., 2004. С. 246.

15. Хилл К. Английская Библия и революция XVII века. М., 1998. С. 252, 302.

16. Вико Дж. Основания новой науки. Л., 1940. С. 26, 107.

17. Ницше Ф. Греческое государство // Ницше Ф. Философия в трагическую эпоху. М., 1994. С. 69-70.

18. ГумпловичЛ. Основы социологии. М., 2010. С. 238-240.

19. ДюгиЛ. Конституционное право. М., 1908. С. 43-45.

20. ДюгиЛ. Указ. соч. С. 50.

21. Вико Дж. Указ. соч. С. 99.

22. Местр Ж. де. Указ. соч. С. 80-81.

23. АгамбенДж. Homo sacer. Чрезвычайное положение. М., 2011. С. 110.

24. Платон. Политика // Сочинения. Т. 2. Ч. 2. С. 59-68

25. Жижек С. О насилии. С. 57

26. Мишель А. Идея государства. М., 2008. С. 146-147

27. Иеринг Р. Дух римского права // Сочинения. М., 2006. Т. 2. С. 235-238

28. Ортега-и-Гассет Х. Восстание масс // Ортега-и-Гассет Х. Дегуманизация искусства. М., 1991. С. 51, 156-157

29. АгамбенДж. Homo sacer. Чрезвычайное положение. С. 49

30. Баянич П. Насилие и мессионизм. М., 2018. С. 188-189.

31. Беньямин В. К критике насилия // Беньямин В. Учение о подобии : медиаэстетические произведения. М., 2012. С. 88-89.

32. Жижек С. О насилии. С. 138, 144.

33. ЖижекС. О насилии. С. 153-155.

34. Беньямин В. Указ. соч. С. 90.

35. Жижек С. Устройство разрыва. М., 2008. С. 59-60

36. Боянич П. Насилие и мессианизм. М. - Екатеринбург, 2018. С. 179-182

37. Агамбен Дж. Оставшееся время. С. 138-139 ; Он же. Homo sacer. Чрезвычайное положение. С. 134- 136

38. Ямпольский М. Возвращение Левиафана. М., 2004. С. 655-657, 711

39. БатайЖ. Суверенность // Проклятая часть. М., 2006. С. 333.

40. Жирар Р. Я вижу Сатану, падающего как молния. М., 2015. С. 101-103.

41. Агамбен Дж. Homo sacer. Чрезвычайное положение. С. 49.

42. Московичи С. Век толп. М., 1996. С. 337

43. Эйзенштадт Ш. Революция и преобразования обществ. М., 1999. С. 301, 305

44. Робин К. Страх. М., 2010. С. 78.

45. Указ. соч. С. 3-94.

46. Хайдеггер М. Размышления. VII-IX. М., 2016. С. 241.

47. Старобинский Ш. 1789 год: эмблематика разума // Старобинский Ш. Поэзия и знание. История литературы и культуры. М., 2002. Т. 2. С. 382.

48. БодрийярЖ. В тени молчаливого большинства, или Конец социального // Ясперс К., Бодрийяр Ш. Призрак толпы. М., 2007. С. 217-219, 221.

49. Козелек Р. Словарь основных исторический понятий. М., 2015. Т. 2. С. 642.

50. Делюмо Ж. Грех и страх. С. 393-395

51. МестрЖ. де. Санкт-Петербургские вечера. СПб., 1998. С. 355.

52. Старобинский Ж. Указ. соч. С. 384.

53. Бодрийяр Ж. Указ. соч. С. 224.

54. Розеншток-Хюсси О. Указ. соч. С. 94

55. Бассиюни К. Воспитание народоубийц. СПб., 1999. С. 83

56. Шмитт К. Теория партизана. М., 2010. С. 113

57. Робин К. Указ. соч. С. 85-86

58. Мангейм К. Человек и общество в эпоху преобразований // Мангейм К. Диагноз нашего времени. М., 1994. С. 302

59. Канетти Э. Масса и власть. М., 1997. С. 97-98

60. Жирар Р. Насилие и священное. М., 1998. С. 29-30

61. Канетти Э. Указ. соч. С. 59

62. Агамбен Дж. Оставшееся время. - М., 2018.

63. Амфитеатров А. Дьявол в быту, легендах и в литературе Средних веков. - СПб., 2010.

64. Батай Ж. Суверенность // Батай Ж. Проклятая часть. - М., 2006.

65. Гегель Г. В. Ф. Феноменология духа. СПб., 1992. С. 318.

66. Бодрийяр Ж. Указ. соч. С. 217-219, 221.

67. Робин К. Указ. соч. С. 89-90

68. Жижек С. О насилии. С. 154-155

69. Беньямин В. К критике насилия // Беньямин В. Учение о подобии : медиаэстетические произведения. - М., 2012.

70. Бодрийяр Ж. В тени молчаливого большинства, или конец социального // Ясперс К., Бодрийяр Ш. Призрак толпы. - М., 2007.

71. Гоббс Т. Сочинения : в 2 т. - М., 1989. - Т. 1.

72. Делюмо Ж. Ужасы на Западе. - М., 1994.

73. Дюги Л. Конституционное право. - М., 1908.

74. Жирар Р. Я вижу Сатану, падающего как молния. - М., 2015.

75. Исаев И. А. Политическая демонология Карла Ясперса // Философия и психопатология : научное наследие Карла Ясперса : материалы IV Российско-Германского симпозиума (международной конференции) РГСУ 1-3 июня 2005 г. - М. : Изд-во РГСУ, 2006. - С. 130-133.

76. КрикЭ. Продолжение идеализма. - М., 2004.

77. Кьеркегор С. Понятие страха. - М., 2014.

78. Лосский В. Очерк мистического богословия Восточной церкви // Мистическое богословие. - Киев, 1991.

79. Мангейм К. Человек и общество в эпоху преобразований // Мангейм К. Диагноз нашего времени. - М., 1994.

80. Местр Ж. де. Опыт об общем начале политических конституций // Местр Ж. де. Об отсрочке божественного правосудия в наказании виновных. - СПб., 2017.

81. Ницше Ф. Греческое государство // Ницше Ф. Философия в трагическую эпоху. - М., 1994.

82. Ортега-и-Гассет Х. Восстание масс // Ортега-и-Гассет Х. Дегуманизация искусства. - М., 1991.

83. Розеншток-Хюсси О. Великие революции. - М., 2002.

84. Жижек С. О насилии. - М., 2010.

85. Шелер М. Ресентимент. - М., 2000.

86. Эвола Ю. Люди и руины. - М., 2000.


Review

For citations:


Isaev I.A. The Mystery of Lawlessness" or the Revolutionary Justice. Part 1. Lex Russica. 2018;(5):33-50. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/1729-5920.2018.138.5.033-050

Views: 461


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1729-5920 (Print)
ISSN 2686-7869 (Online)