Preview

Lex Russica

Advanced search

Repressive Policy on Transport in the First Half of the 1930s

https://doi.org/10.17803/1729-5920.2018.138.5.064-071

Abstract

The author of the article analyzes repressions on transport in the first half of the 1930s. The study of the issue in question is complicated by the lack of complete statistical data, as well as by inaccessibility of archival documents. However, based on the resources available, the author comes to the following conclusions. In the first half of the 1930s, mass repressions were initiated on transport. Repressions were distinguished for imposing punishments that mostly included deprivation of liberty or incarceration. Thus, almost all transport workers had criminal records. Therefore, in 1935-1936 the government sought to reduce the number of repressed transport workers and, at the same time, to toughen the measures of repression. The author agues that the repressive policy of the first half of the 1930s is the reminiscence of the principle of the pendulum, and the flywheel of repressions was either unwound or stopped by the bodies of transportation justice as the result of administrative fallacies of the government. In addition, the author notes that that policy was carried out under the auspices of slipshod justice. Attention has been drawn to systematic failures of local bodies of transportation justice to execute the central government orders until the end of 1934. Therefore, the author argues that the government of the State had been satisfied with the work of bodies of transportation justice only by the middle of 1935, i.e. it took almost 5 years to found and develop the system of bodies of transportation justice. The author comes to the conclusion that a large number of Soviet Law violations on transport were committed during repressions of the first half of the 1930s, and a "false bottom" was created in Soviet Law. In author's opinion, repressions of the first half of the 1930s became a kind of "training" for the bodies of transportation justice in order to prepare repressions of the second half of the 1930s.

About the Author

D. N. Shkarevsky
Surgut State University
Russian Federation


References

1. Кодинцев А. Я. Органы транспортной юстиции СССР в 30-е годы XX в. // Транспортное право. 2007. № 4. С. 34-39

2. Шкаревский Д. Н. Проблемы изучения советской транспортной юстиции // История государства и права. 2012. № 6. С. 18-20

3. Государственный архив Российской Федерации (далее - ГАРФ). Ф. 9474. Оп. 16. Д. 80. Л. 76.

4. ГАРФ Ф. 9474. Оп. 16. Д. 13. Л. 2.

5. Итоги и перспективы работы органов по борьбе с преступностью на железнодорожном транспорте // Советская юстиция. 1932 № 16. С. 25-27.

6. ГАРФ. Ф. 9474. Оп. 42. Д. 212. Л. 28.

7. Сборник циркуляров и разъяснений прокурора СССР, действующих на 1 сентября 1936 г. / сост. Б. Со-лерс, Д. Орлов. М., 1936. С. 130.

8. ГАРФ. Ф. 8131. Оп. 10. Д. 101. Л. 18.

9. ГАРФ. Ф. 8131. Оп. 8. Д. 157. Л. 11.

10. Центр. архив обществ.-политич. истории Москвы. Ф. 1936. Оп. 1. Д. 23. Л. 10.

11. ГАРФ Ф. 8131. Оп. 17. Д. 170. Л. 73.

12. Сборник циркуляров и разъяснений прокурора СССР, действующих на 1 сентября 1936 г. С. 106-107.

13. Центр. архив обществ.-политич. истории Москвы. Ф. 1246. Оп. 1. Д. 4. Л. 124.

14. ГАРФ. Ф. 8131. Оп. 10. Д. 105. Л. 30.

15. Тарасов-Родионов. Методика расследования к. р. преступлений // Советская юстиция. № 17. 1933. С. 16-17.

16. ГАРФ. Ф. 9492. Оп. 1. Д. 10. Л. 28.

17. ГАРФ. Ф. 9474. Оп. 16. Д. 93. Л. 13.

18. Менделеева. Организационная перестройка дорожных судов // Советская юстиция. 1936. № 7. С. 12.

19. ГАРФ. Ф. 9474. Оп. 42. Д. 426. Л. 54.

20. ГАРФ. Ф. 8131. Оп. 38. Д. 3. Л. 15.

21. ГАРФ. Ф. 9474. Оп. 16. Д. 94. Л. 86.

22. ГАРФ. Ф. 9474. Оп. 16. Д. 252. Л. 54 ; Д. 76. Л. 98.

23. ГАРФ. Ф. 9474. Оп. 16. Д. 92. Л. 17.

24. ГАРФ. Ф. 9474. Оп. 16. Д. 93. Л. 6.

25. ГАРФ. Ф. 8131. Оп. 17. Д. 174. Л. 48.

26. ГАРФ. Ф. 8131. Оп. 17. Д. 170. Л. 73.

27. ГАРФ. Ф. 8131. Оп. 17. Д. 170. Л. 73.

28. ГАРФ. Ф. 9474. Оп. 16. Д. 85. Л. 98-102.

29. Б. а. Неправильное применение репрессии // Социалистическая законность. 1935. № 1. С. 42-50.

30. ГАРФ. Ф. 9492. Оп. 1а. Д. 2. Л. 86.

31. ГАРФ. Ф. 8131. Оп. 11. Д. 201. Л. 127.

32. Сборник постановлений и разъяснений ВС СССР, действующих на 1 января 1936 г. / под ред. А. Винокурова. М., 1936. С. 46-50.

33. ГАРФ. Ф. 8131. Оп. 16. Д. 2. Л. 1а.

34. Сегал Г. К итогам майского совещания судебно-прокурорских работников ж.-д. транспорта // Социалистическая законность. 1935. № 7. С. 7-9.

35. Сегал Г. Осенне-зимние перевозки и задачи транспортной прокуратуры // Социалистическая законность. 1935. № 8. С. 5-6.

36. Б. а. Итоги и перспективы работы органов по борьбе с преступностью на железнодорожном транспорте // Советская юстиция. - 1932. - № 16. - С. 25-27.

37. Б. а. Неправильное применение репрессии // Социалистическая законность. - 1935. - № 1. - С. 42-50.

38. Б. а. Совещание прокуроров водного транспорта // Социалистическая законность. - 1937. - № 2. - С. 71-73.

39. Кодинцев А. Я. Органы транспортной юстиции СССР в 30-е годы XX в. // Транспортное право. - 2007. - № 4. - С. 34-39.

40. Менделеева. Организационная перестройка дорожных судов // Советская юстиция. - 1936. - № 7. - С. 12.

41. Мерэн Г. Выше качество работы водно-транспортных судов // Советская юстиция. - 1936. - № 33. - С. 5-6.

42. Мерэн Г. Практика и задачи водно-транспортных судов // Советская юстиция. - 1936. - № 11. - С. 6.

43. ГАРФ. Ф. 9492. Оп. 1. Д. 10. Л. 53, 54, 51, 50.

44. ГАРФ. Ф. 9492. Оп. 1. Д. 10. Л. 50, 49.

45. ГАРФ. Ф. 9492. Оп. 1 а. Д. 1. Л.1.

46. ГАРФ. Ф. 9474. Оп. 16. Д. 85. Л. 154, 155, 156об

47. Миронов С. О работе и ближайших задачах Водной прокуратуры // Социалистическая законность. 1936. № 11. С. 39-41

48. Миронов С. Указ. соч. С. 39-41.

49. Б. а. Совещание прокуроров водного транспорта // Социалистическая законность. 1937. № 2. С. 71-73.

50. Миронов С. О работе и ближайших задачах Водной прокуратуры // Социалистическая законность. - 1936. - № 11. - С. 39-41.

51. Сборник постановлений и разъяснений ВС СССР, действующих на 1 января 1936 г. / под ред. А. Винокурова. - М., 1936. - 280 с.

52. Сборник циркуляров и разъяснений прокурора СССР, действующих на 1 сентября 1936 г. / сост. Б. Солерс, Д. Орлов. - М., 1936. - 330 с.

53. Сегал Г. К итогам майского совещания судебно-прокурорских работников ж.-д. транспорта // Социалистическая законность. - 1935. - № 7. - С. 7-9.

54. Сегал Г. Осенне-зимние перевозки и задачи транспортной прокуратуры // Социалистическая законность. - 1935. - № 8. - С. 5-6.

55. Тарасов-Родионов. Методика расследования к.р. преступлений // Советская юстиция. - № 17. - 1933. - С. 16-17.

56. Шкаревский Д. Н. Проблемы изучения советской транспортной юстиции // История государства и права. - 2012. - № 6. - С. 18-20.

57. Мерэн Г. Практика и задачи водно-транспортных судов // Советская юстиция. 1936. № 11. С. 6


Review

For citations:


Shkarevsky D.N. Repressive Policy on Transport in the First Half of the 1930s. Lex Russica. 2018;(5):64-71. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/1729-5920.2018.138.5.064-071

Views: 654


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1729-5920 (Print)
ISSN 2686-7869 (Online)