Preview

Lex Russica

Advanced search

Improvement of State Environmental Control (Supervision)

Abstract

Sustainable development of the Russian Federation, the high quality of life and health of its population, as well as national security can be achieved only subject to preservation of natural systems, and maintain the quality of the environment. The task of environmental protection, environmental management and environmental safety contributes to an effective and efficient environmental control - State environmental control. According to the author, the State environmental control is established by the normative acts activities of governing institutions aimed at identifying, preventing and combating violations of legislation in the field of environmental protection, the rational use of natural resources and environmental security. Today the prevailing form of control, focused primarily on coercion and subjugation, is largely outlived itself. Modern conditions require a shift to preventive control, "control" as a service. For State environmental supervision in the Russian Federation to be really effective and comply with the economically advanced countries, it is necessary to restructure and strengthen its lead in the present orderly system. To improve ecological state control (supervision) the author suggests implementing a number of measures altogether, among which attracting independent and bona fide Environmental Auditors when conducting State environmental control under permanent downsizing of specialists for the elimination of the lack of qualified personnel. The increase in the number of inspection personnel on the ground, including through the introduction of freelance environmental auditors, will strengthen environmental agencies to sufficiently comply with prescribed environmental legislation function. The increase in the number of inspection personnel on the ground, including through the introduction of freelance environmental inspectors through the involvement of environmental auditors, will strengthen environmental agencies to sufficiently comply with prescribed environmental legislation function. This would be useful to supplement the administrative regulations for execution of State function by Rosprirodnadzor (Federal Service for Supervision of Natural Resource Usage) on state environmental supervision by relevant provisions. Serious step may become regulation of the relationship between environmental auditors and State inspectors on the basis of a new federal standard on auditing (FSAD) "Interaction of independent auditors with Government supervisors.

About the Author

L. V. Chkhutiashvili
Kutafin Moscow State Law University
Russian Federation


References

1. Распоряжение Правительства РФ от 31.08.2002 № 1225-р «Об Экологической доктрине Российской Федерации» // СЗ РФ. 2002. № 36. Ст. 3510.

2. В ряде федеральных законов, закрепляющих вопросы осуществления экологического контроля, цели контроля либо не определяются (например, в Федеральном законе от 01.05.1999 № 94-ФЗ «Об охране озера Байкал»), либо формулируются обобщенно (например, в Федеральных законах от 30.11.1995 № 187-ФЗ «О континентальном шельфе Российской Федерации», от 17.12.1998 № 191-ФЗ «Об исключительной экономической зоне Российской Федерации», от 31.07.1998 № 155-ФЗ «О внутренних морских водах, территориальном море и прилежащей зоне Российской Федерации»).

3. Постановление Правительства РФ от 08.05.2014 № 426 «О федеральном государственном экологическом надзоре» (вместе с Положением о федеральном государственном экологическом надзоре) // СЗ РФ. 2014. № 20. Ст. 2535.

4. Правила осуществления государственного экологического надзора регулируются постановлением Правительства РФ от 08.05.2014 № 426 «О федеральном государственном экологическом надзоре»

5. Казаченко Г. Б., Самойленко Е. В. Проблемы защиты прав субъектов предпринимательской деятельности при проведении государственного контроля (надзора) // Законодательство и экономика. 2007. № 7. № 9 (118) сентябрь 2016

6. Приказ Минприроды России от 29.06.2012 № 191 «Об утверждении Административного регламента исполнения Росприроднадзором государственной функции по осуществлению федерального государственного экологического надзора» (зарегистрирован в Минюсте России 16.11.2012 № 25824) // Российская газета. 2013. 23 янв

7. приказ Минприроды России от 26.08.2008 № 192 «Об утверждении Административного регламента исполнения Федеральной службой по надзору в сфере природопользования государственной функции по осуществлению федерального государственного контроля и надзора за использованием и охраной водных объектов» (зарегистрировано в Минюсте России 16.11.2012 № 25824) // Российская газета. 2013

8. Чхутиашвили Л. В. Стандарты аудита в системе его государственного регулирования // Российская юстиция. 2012. № 2. С. 21-23

9. Валеев Р. М. Роль контроля в системе международного сотрудничества государств в XXI веке // Российский ежегодник международного права. - СПб., 2001.

10. Государственный и общественный контроль в СССР / под ред. В. И. Туровцева. - М., 1970.

11. Жаворонкова Н. Г., Максимов Е. Л. Обеспечение экологической безопасности в контексте Стратегии национальной безопасности России // Lex Russica. - 2009. - № 6.

12. Ибатуллин У. Г. Рынок экологических услуг: экологический аудит // Экономика природопользования. Обзорная информация. - 2001. - № 1.

13. Казаченко Г. Б., Самойленко Е. В. Проблемы защиты прав субъектов предпринимательской деятельности при проведении государственного контроля (надзора) // Законодательство и экономика. - 2007. - № 7.

14. Макаров С. Зарубежный опыт развития деятельности в области экологического аудирования // Аудитор. - 1997. - № 10.

15. Основин B. C. Основы науки социального управления. - Воронеж, 1971.

16. Серов Г. П., Никитин А. Т., Фомин С. А. Экологический аудит. - М., 2000.


Review

For citations:


Chkhutiashvili L.V. Improvement of State Environmental Control (Supervision). Lex Russica. 2016;(9):155-162. (In Russ.)

Views: 482


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1729-5920 (Print)
ISSN 2686-7869 (Online)