Preview

Lex Russica

Advanced search

CERTAINTY OF REGULATORY ACTIVITIES AS A PREREQUISITE TO ESTABLISHMENT OF CLEAR LIMITS OF THE AUTONOMY OF SPORTS ORGANIZATIONS AND THE EFFECTIVE PROTECTION OF THE RIGHTS OF ATHLETES

Abstract

The domestic Law on physical culture and sports does not clearly distinguish between the subjects of "state regulation” and "self-regulation". Regulatory documents of sports organizations do not limit their powers in terms of regulation of a sport. Thus, the provisions of the legislation and regulatory documents of sports organizations are not specific, which leads to uncertainty of regulation of sports. This, in turn, results in the absence of the limits of norm-setting of sports organizations. In such a situation, the rights of athletes are violated. The author of the article formulates the principle of regulatory certainty in the field of sports, which means the existence of such provisions of national legislation, international legal acts, as well as regulatory documents of sports organizations. Simply scanning these documents makes it possible for any subject to understand specific rights and obligations each of the subjects of sports has, and the order of their implementation. These cover responsibility for the action and/or inaction to be imposed on each of the subjects of sports, the limits of norm setting for sports organizations, and the powers of the state in the field of normative regulation of a particular sport. The author believes that the concept of autonomy of sports organizations can exist only if it does not lead to a violation of the rights and legitimate interests of athletes. According to the author, the limits of autonomy of sports organizations should be formulated. The autonomy should be understood as clearly formulated provisions of the national legislation on sports, international regulatory legal acts or regulatory documents of sports organizations. These: a) expand, paragraph by paragraph, delineate the subjects of "state regulation" and "selfregulation"; b) establish prohibitions for sports organizations to commit actions (inaction) and/or decisions that lead to abuse of their rights, and c) provide mechanisms for monitoring sports organizations in terms of their compliance with the provisions of national legislation on sports, international regulatory legal acts.

About the Author

S. A. Yurlov

Russian Federation


References

1. Вострикова Е. А., Полухина Р. Э. Имиджевые права спортсменов в России как институт частного права // Современное право. - 2013. - № 12. - С. 87-95.

2. Каменков В. С. Защита трудовых прав спортсменов // Спорт: экономика, право, управление. - 2013. - № 2. - С. 36-40.

3. Лебедева М. А. Правила немецких спортивных федераций о переходе спортсменов в свете принципа свободы выбора профессии // Трудовое право в России и за рубежом. - 2015. - № 4. - С. 62-64.

4. Мельник Т. Е. Государственное регулирование и саморегулирование в области физической культуры и спорта // Журнал российского права. - 2012. - № 3. - С. 23-32.

5. Понкина А. И. Государственное управление и автономная институализация в области спорта / Комиссия по спортивному праву Ассоциации юристов России; Национальное объединение спортивных юристов Российской Федерации. - М., 2013. - 143 с. (Серия: «Актуальные проблемы спортивного права». Вып. 19).

6. Пресняков М. В. Правовая определенность и принцип разумной сдержанности законодателя: проблема формальной и материальной правовой определенности // Конституционное и муниципальное право. - 2014. - № 4. - С. 3-6.

7. Романец Ю. Правовая определенность или безнаказанность? // ЭЖ-Юрист. - 2011. - № 49.

8. Сараев В. В. Уголовная ответственность за незаконное предпринимательство (ст. 171 УК РФ) в профессиональном спорте // Российский следователь. - 2012. - № 2. - С. 21-24.

9. Юрлов С. А. Правовая природа, особенности и общая характеристика спортивных правоотношений // Вестник РУДН. - 2014. - № 4. - С. 170-175.

10. Chappelet J.-L Autonomy of sport in Europe. - Council of Europe Publishing. - April 2010.

11. Kędzior M. Autonomia organizacji sportowych w swietle prawa polskiego i Unii Europejskiej [Автономность спортивных организаций в свете польского права и права Европейского Союза] // Sport Wyczynowy. - 2007. - № 1-3 (505-507). - S. 6-15.

12. Tonk M., Nagy-Méhész T., Voicu A. V. «Autonomy» of Sport Policy and Sport Activities in the European Union: Connections between Human Rights and Sports // Acta Universitatis Sapientia European and Regional Studies. - 2010. - Vol. 1. - № 1. - 103-120.

13. Постановление Правительства РФ от 12.09.2014 № 929 «О представлении Президенту Российской Федерации предложения о подписании Конвенции Совета Европы против манипулирования спортивными соревнованиями» // СПС «КонсультантПлюс»

14. Historic milestone: United Nations recognises autonomy of sport // https://www.olympic.org/news/historic-mMestone-united-nations-recognises-autonomy-of-sport (дата обращения: 24.03.2018)

15. Recommendation CM/Rec(2011)3 of the Committee of Ministers to member states on the principle of autonomy of sport in Europe // URL: https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016805b4d00 (дата обращения: 17.03.2018).

16. Резолюция Генеральной Ассамблеи Организации Объединенных Наций «Спорт как средство содействия воспитанию, здоровью, развитию и миру» от 16 октября 2014 г. // http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/69/L.5&referer=/english/&Lang=R (дата обращения: 24.03.2018);

17. Resolution 1602 (2008) The need to preserve the European Sport Model // URL: http://assembly.coe.int/nw/ xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=17628&lang=en (дата обращения: 17.03.2018)

18. Рекомендация № R (2005) 8 Комитета министров Совета Европы «О принципах хорошего управления в спорте» (принята 20 апреля 2005 г. на 924-ом заседании представителей министров) // СПС «Консуль-тантПлюс»

19. URL: http://lib.sportedu.ru/GetText.idc?TxtID=1542 (дата обращения: 20.03.2018)

20. Договор о функционировании Европейского Союза (подписан в г. Рим 25 марта 1957 г., с изм. и доп. от 13 декабря 2007 г.) // СПС «КонсультантПлюс».

21. Рекомендация Комитета министров Совета Европы № R (92) 13 REV от 24 сентября 1992 г. государствам-членам «Об измененной Спортивной хартии Европы» (с изменениями от 16 мая 2001 г.) // URL: https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016804c9dbb (дата обращения: 20.03.2018);

22. Олимпийская хартия в редакции 1955 г. // https://stillmed.olympic.org/media/Document%20Library/ OlympicOrg/Olympic-Studies-Centre/List-of-Resources/Official-Publications/Olympic-Charters/EN-1955-0lympic-Charter-Rules-and-Regulations-General-Information.pdf#_ga=2.122349704.2085684349. 1522786293-371865000.1513105591 (дата обращения: 03.04.2018)

23. Постановление Конституционного Суда РФ от 13 июля 2010 г. № 15-П по делу о проверке конституционности положений части первой ст. 188 Уголовного кодекса Российской Федерации, ч. 4 ст. 4.5, ч. 1 ст. 16.2 и ч. 2 ст. 27.11 Кодекса Российской Федерации об административных правонарушениях в связи с жалобами граждан В. В. Баталова, Л. Н. Валуевой, З. Я. Ганиевой, О. А. Красной и И. В. Эпова // Вестник Конституционного Суда РФ. 2010. № 5

24. СЗ РФ. 2007. № 50. Ст. 6242


Review

For citations:


Yurlov S.A. CERTAINTY OF REGULATORY ACTIVITIES AS A PREREQUISITE TO ESTABLISHMENT OF CLEAR LIMITS OF THE AUTONOMY OF SPORTS ORGANIZATIONS AND THE EFFECTIVE PROTECTION OF THE RIGHTS OF ATHLETES. Lex Russica. 2018;(10):85-97. (In Russ.)

Views: 1026


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1729-5920 (Print)
ISSN 2686-7869 (Online)