Preview

Lex Russica

Advanced search

THE CONSTITUTION, FEDERALISM AND UNITY OF THE STATE AND LAW SYSTEM OF RUSSIA

https://doi.org/10.17803/1729-5920.2018.144.11.083-092

Abstract

The article deals with the issues connected with the constitutional provisions of the fundamental constitutional principle of the unity of the state-legal system that preserves the integrity and sovereignty of the Russian State. Attention is drawn to the experience of constitutional consolidation of the federal order, the features of modern regulation of federal relations in the RF Constitution that have been preserved since the Soviet period. The author draws attention to the uniqueness of the domestic model of federation that has no analogues among foreign federal states. The article criticizes the statements that claim expediency of developing in Russia the federation that is based exclusively on territorial rather than national principles. Also, it criticyzes the concepts that separation of republics as constituent entities of the federation "is unreasonable and dangerous," and that "the most appropriate form of the state order for Russia" is a "unitary republic." The author substantiates the idea that the unity in a federal state due to its rich historical experience can be achieved only trough the unity of diversity. Thus, there is no need for constitutional reforms of federalism. It is concluded that the unity of a multi-ethnic, multi-confessional federal state should be strengthened not by forciable reforms, but by the development of the economy and, as a consequence, increase in financing in a social sphere in compliance with the interests and improvement of the well-being of people in different fields. The article analyzes the evolution of the federal system of Russia, the current state of which differs not only from the Soviet period, but also from the federalism that developed in Russia before and after the introduction of the 1993 Constitution of the Russian Federation. Having identified modern federal problems, the author argues that optimization of the constitutional model of Russian federalism should be supported by legislative establishment of a reasonable balance between powers and finances in compliance with the peculiarities of specific constituent entities of the Russian Federation, as well as encouraging different regions to develop their own economies. At the same time, the objective the Russian state pursues is to preserve the ethnic identity of all peoples inhabiting Russia and the political and legal identity of Russia.

About the Author

S. V. Narutto
Московский государственный юридический университет имени О.Е. Кутафина (МГЮА)
Russian Federation


References

1. Битюцкий Е. В. Конституционная модель современного российского федерализма : дис.. канд. юрид. наук. - Пенза, 2017.

2. Добрынин Н. М. Конституционализм и федерализм: несколько тезисов о созвучии смыслов и ценностей в контексте современного российского правопонимания // Конституционное право: итоги развития, проблемы и перспективы : сборник материалов международ. науч. конференции / отв. ред. С. А. Авакьян. - М. : РГ-Пресс, 2017.

3. Кокотов А. Н. Новая модель разграничения полномочий // Российский юридический журнал. - 2004. - № 1.

4. Кравчук С. С. Рецензия на книгу Ю. Г. Судницына «Национальный суверенитет в СССР» // Вестник МГУ. - 1960. - № 2.

5. Кутафин О. Е. Российская автономия. - М., 2006.

6. Левин И. Д. Суверенитет. - М., 1948.

7. Ливеровский А. А. Этнорелигиозные основания федерализма // Конституционное и муниципальное право. - 2014. - № 1.

8. Михалева Н. А. Конституции и уставы субъектов Российской Федерации (сравнительно-правовое исследование). - М. : Юркомпани, 2010.

9. Михалева Н. А. Конституция 1993 г. - юридическая модель настоящего и будущего России // Lex Russica. - 2013. - № 12.

10. Нарутто С. В. Единство и многообразие российского федерализма // Актуальные проблемы российского права. - 2017. - № 9.

11. Саликов М. С. О преимуществах и возможностях создания территориальной федерации // Полис. - 1998. - № 3.

12. Смирнова В. В. Правовые и организационные проблемы реализации принципа равноправия субъектов Российской Федерации // Административное и муниципальное право. - 2015. - № 8.

13. Умнова И. А. Современная конституционно-правовая модель российского федерализма: проблемы ее совершенствования и возможные тенденции эволюции // 5 лет Конституции Российской Федерации: по пути к федерализму и местному самоуправлению. - М., 1999.

14. Шарифов М. Ш. Влияние этнократизма на обеспечение государственного суверенитета и федерализма // Конституционное и муниципальное право. - 2016. - № 7.

15. Шустров Д. Г. Essentia constitutions: Конституция Российской Федерации в фокусе теорий конституции XX-XXI веков // Сравнительное конституционное обозрение. - 2017. - № 5.

16. Стенограмма выездного совещания Комитета Государственной Думы по федеративному устройству и вопросам местного самоуправления на тему: «Актуальные вопросы развития российского федерализма» (город Якутск, 20 июня 2016 г.) // Местное право. 2016. № 3. URL: http: // 131fz.ranepa.ru/ uploads/files/2016/12/pravo/2016-3/3_viezdnoe.pdf

17. интервью с А. Г. Аганбегяном «Общие законы не приводят к взяточничеству. К нему приводят эксклюзивы» (Российская газета. 2000. 7 июня).

18. СЗ РФ. 2001. № 24. Ст. 2416.

19. Российская газета. 2001. 13 января.

20. СЗ РФ. 2000. № 33. Ст. 3356.

21. Федеральный закон от 5 августа 2000 г. № 113-ФЗ «О порядке формирования Совета Федерации Федерального Собрания Российской Федерации // СЗ РФ. 2000. № 32. Ст. 3336.

22. Федеральный закон от 11 декабря 2004 г. № 159-ФЗ «О внесении изменений в Федеральный закон "Об общих принципах организации законодательных (представительных) и исполнительных органов государственной власти субъектов Российской Федерации" и в Федеральный закон "Об основных гарантиях избирательных прав и права на участие в референдуме граждан Российской Федерации"» // СЗ РФ. 2004. № 50. Ст. 4950.

23. Федеральный закон от 24 июня 1999 г. № 119-ФЗ «О принципах и порядке разграничения предметов ведения и полномочий между органами государственной власти Российской Федерации и органами государственной власти субъектов Российской Федерации» // СЗ РФ. 1999. № 26. Ст. 3176.

24. Федеральный закон от 24 июля 2007 г. № 199-ФЗ «Об утверждении Договора о разграничении предметов ведения и полномочий между органами государственной власти Российской Федерации и органами государственной власти Республики Татарстан» // СЗ РФ. 2007. № 31. Ст. 3996.

25. СЗ РФ. 2000. № 20. Ст. 2112.

26. СЗ РФ. 2000. № 34. Ст. 3473.

27. Данные Всероссийской переписи населения 2010 г. См.: URL: http://www.gks.ru/free_doc/new_site/ perepis2010/croc/perepis_itogi1612.htm


Review

For citations:


Narutto S.V. THE CONSTITUTION, FEDERALISM AND UNITY OF THE STATE AND LAW SYSTEM OF RUSSIA. Lex Russica. 2018;(11):83-92. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/1729-5920.2018.144.11.083-092

Views: 1657


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1729-5920 (Print)
ISSN 2686-7869 (Online)