Preview

Lex Russica

Advanced search

The Extraterritorial Competence in the Territorial Organization of Public Authorities

https://doi.org/10.17803/1729-5920.2017.122.1.140-152

Abstract

The modern Russia has seen mixed trends in the territorial organization of the State, constructing and functioning of public authorities. Until recently, virtually all aspects of territorial-power organization of the Russian State were analyzed in the context of the theory of federalism and local government theory. However, Russian and foreign political and legal practices indicate that not all doctrinal design clusters of public Dominion fit into the boundaries of the detailed theories of form of the territorial organization of the State (federalism, regionalism, unitary) and local self-government (local government). The public-imperious mechanism operates not only in the territories, public law entities (Federal State as a whole, the subjects of the Federation, municipalities), but also in other areas (administrative-territorial, administrative units), established by taking into account various, including non-legal factors (so it has been throughout the history of Russian statehood, including monarchical and Soviet periods). The examples of administrative-territorial units in the Russian Federation are Federal districts, administrative (management, educational) district in some subjects of the Russian Federation, territorial development zones, the territory of rapid socio-economic development, Skolkovo Innovation Centre, free port of Vladivostok, Russian Arctic Zone, urban agglomerations, etc. The modern Russia de facto introduces new levels of public authority and public administration - subfederal (interregional), subregional (intermunicipal), submunicipal (intersettlement). In addition, the Russian Federation is a party to a number of intergovernmental institutions, recognizing the jurisdiction of the relevant supranational bodies. In the prevailing realities on one and the same territory, public authorities can simultaneously operate at various levels, as well as non-State actors (including businesses) with separate powers. In this regard, the problem of extraterritorial jurisdiction and inter-level interactions between different public authorities is becoming more topical. The article not only formulates some theoretical judgments on the designated theme, but also the possible directions of doctrinal and enforcement problems (in particular, in relation to the municipal level of publicly-imperious mechanism).

About the Author

S. I. Nekrasov
State University of Management; RAS Institute of State and Law
Russian Federation


References

1. Государственно-территориальное устройство России (экономические и правовые основы) / под ред. А. Г. Гранберга, В. В. Кистанова. - М., 2003.

2. Двадцать лет Конституции Российской Федерации / отв. ред. А. Г. Лисицын-Светланов. - М., 2013.

3. Конституционно-правовой статус органов законодательной и исполнительной власти субъектов Российской Федерации / отв. ред. Г. Д. Садовникова. - М., 2015.

4. Михалёва Н. А. Конституции и уставы субъектов Российской Федерации (сравнительно-правовое исследование). - М., 2013.

5. Михалёва Н. А. Конституционная юстиция - гарант федерализма (региональный аспект проблемы) // Российская Федерация и ее субъекты: проблемы гармонизации отношений. - М., 1998.

6. Михалёва Н. А. Конституционное право зарубежных стран СНГ. - М., 1998.

7. Михалёва Н. А. Порядок принятия, пересмотра и внесения поправок в региональные конституции и уставы // Lex Russica. - 2008. - № 3.

8. Михалёва Н. А. Проблемы федерализма и автономии в российской юриспруденции // Актуальные проблемы конституционного и муниципального права: сб. статей, посвященных 75-летию со дня рождения академика О. Е. Кутафина / отв. ред. В. И. Фадеев. - М., 2012.

9. Михалёва Н. А. Структура конституций уставов субъектов Российской Федерации // Право и государство. - 2008.- № 5.

10. Михалёва Н. А. Эволюция и перспективы нового российского федерализма // Право и жизнь. - 1994. - № 6.

11. Михалёва Н. А. Юридические свойства конституций и уставов субъектов Российской Федерации как системная целостность // Право и государство: теория и практика. - 2009. - № 1.

12. Советский государственный строй: реалии, проекты, идеи, споры (1945-1985 гг.) / под общ. ред. Ю. Л. Шульженко. - М., 2012.

13. Чернов С. Н. Правовые основы парадипломатии европейских и российских регионов // Государственная власть и местное самоуправление. - 2013. - № 10.


Review

For citations:


Nekrasov S.I. The Extraterritorial Competence in the Territorial Organization of Public Authorities. Lex Russica. 2017;(1):140-152. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/1729-5920.2017.122.1.140-152

Views: 533


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1729-5920 (Print)
ISSN 2686-7869 (Online)