Preview

Lex Russica

Advanced search

Clarifying the Notion of "Creativity" in the Context of the Subject of Forensic Art Expertise

https://doi.org/10.17803/1729-5920.2017.132.11.166-175

Abstract

The article reveals the problem of uniformity of understanding basic concepts of forensic art examination. The concept of "creativity" in the context of the subject of forensic art examination is explored. Based on the study of the legal, philosophical, art, socio-psychological, socio-cultural aspects of creativity, the author identifies its basic features. The article determines that creativity is the highest stage of cognitive process that meets the need for a new intellectual product for solving complex theoretical and practical tasks; implemented in methods, approaches when creating a new intellectual product. Creativity is a process of overcoming the intellectual, mental and emotional barriers, as aesthetically due artistic activities. Creativity is characterized by a creative personality, with a pronounced psychological features: abilities, expertise for qualitative processing of specific information; reproduction of information skills necessary to create artistic image. The purpose of the process of creativity is (in the case of the use of special techniques and artistic means, according to the type, style, in fine art) creating artistic image, has an art form, and art contents. It is proved that the identified signs allow you to differentiate the actions of actors seeking to neutralize the boundaries of artistic expression and offence. Based on the study of the basic provisions of the concepts: Spenser's evolutionary theory, a psychologist-heuristics I.S. Ponomarev; personality psychology of I. Rubinstein; information theory of I. Vernadsky, neurodynamic theory of K.V. Anokhin, the author defines creativity. Through practice, it is proved that there is an objective understanding of creativity, which is enshrined in law and subjective level, which is revealed in the context of artistic creativity. It is established that the legal concept of "creativity" in aggregate reflect its basic aspects. It is alleged that the adequacy of the legal content of the notions of classical (basic) definition, in the context of forensic art expertise is relevant in establishing the fact in proof; choosing the kind of forensic art expert examination; the correct definition of the subject of forensic art expertise (forensic examination).

About the Author

L. K. Bondarenko
North-Caucasian Branch of Russian State University of Justice
Russian Federation


References

1. Анализ и интерпретация произведения искусства: учеб. пособие / Н.А. Яковлева, Е.Б. Мозговая, Т.П. Чаговец [и др.]; под ред. Н.А. Яковлевой. - М.: Высшая школа, 2005. - 551 с.

2. Аполлон. Изобразительное и декоративное искусство. Архитектура: терминологич. словарь / под общ. ред. А.М. Кантора. - М.: Эллис Лак, 1997. - 736 с.

3. Бердяев Н.А. Смысл творчества // Философия творчества, культуры и искусства. - М.: Искусство, 1994. - С. 40.

4. Бондаренко Л.К. Основные адаптивные тенденции в современном отечественном искусстве рубежа ХХ-XXI вв. (1991-2011 гг.): дис.. д-ра филос. наук: 09.00.04. - М.: Кафедра эстетики МГУ им. М.В. Ломоносова, 2016. - 379 с.

5. Вернадский В.И. Биосфера и ноосфера. - М.: Айрис пресс, 2012. - 576 с.

6. Искусство в системе культуры / сост. и отв. ред. М.С. Каган. - Л.: Наука, Ленингр. отд., 1987. - 270 с.

7. Интегральная индивидуальность человека и ее развитие / под ред. Б.А. Вяткина. - М.: Ин-т Психологии РАН, 1999. - 328 с.

8. Коды вавилонской библиотеки мозга: О когнитивных исследованиях в Курчатовском КБИКС-центре и в современной науке о мозге в целом нам рассказал руководитель отделения нейрофизиологии и когнитивных наук НИЦ «Курчатовский институт», член-корр. РАН и РАМН К.В. Анохин // URL: http://www.sientificrussia.ru.

9. Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. - М.: Политиздат, 1975. - 304 с.

10. Майлис Н.П. Основы дактилоскопии: курс лекций. - М.: РГУП., 2016. -155 с.

11. Маклаков А.Г. Общая психология: учебник для вузов. - СПб.: Питер, 2004. - 583 с.

12. Неофициальная Москва. - М.: Новая сила. GIF Московская альтернатива. Современное искусство в сети, 1999. - 233 с.

13. Орлов Ю.К. Основы теории доказательств в уголовном процессе: науч.-практ. пособие. - М.: Проспект, 2000. - 144 с.

14. Пономарев Я.А. Исследование проблем психологии творчества: сб. ст. / под ред. Я.А. Пономарева. - М.: Наука, 1983.

15. Россинская Е.Р. Судебная экспертиза в гражданском, арбитражном, административном и уголовном процессе. - 3-е изд., доп. - М.: Норма; Инфра-М, 2011. - 736 с.

16. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. - СПб.: Питер, 2005.

17. Спенсер Г. Опыты научные, политические и философские / пер. с англ.; под ред. Н.А. Рубакина. - Минск: Современный литератор, 1998. - 1408 с.

18. Спиркин А.Г. Философия. - М.: Гардарики, 2007. - 365 с.

19. Столяренко А.М. Психологические приемы в работе юриста: практ. пособие. - М.: Юрайт, 2000. - 288 с.

20. Творчество. А. Пуанкаре // URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/ (дата обращения: 10 июня 2017 г.).

21. Творчество. Гельмгольц // URL: https://ru.wikipedia.org/wiki (дата обращения: 15 мая 2017 г.).

22. Черный А.И. Информационный поиск. Информационный запрос // Большая советская энциклопедия: в 30 т. - 3-е изд. - М.: Сов. энциклопедия, 1972. - Т. 10. - С. 352.

23. Юридическая психология: учебник для студентов вузов, курсантов и слушателей образовательных учреждений МВД России юридического профиля / И.Б. Лебедев [и др.]; под ред. В.А. Кикотя. - 2-е изд., перераб. и доп. - М.: Юнити-Дана, Закон и право, 2010. - 479 с.


Review

For citations:


Bondarenko L.K. Clarifying the Notion of "Creativity" in the Context of the Subject of Forensic Art Expertise. Lex Russica. 2017;(11):166-175. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/1729-5920.2017.132.11.166-175

Views: 444


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1729-5920 (Print)
ISSN 2686-7869 (Online)