Preview

Lex Russica

Advanced search

DIALECTICS AND POLITICS OF THE WAR

https://doi.org/10.17803/1729-5920.2016.114.5.081-104

Abstract

The actual situation shows that at all times the war in its various forms, and now even more widely than ever, is used to address national, international, global issues. In many countries the war has become the basis of their life. This updates the problem of the war and the understanding of its essence. The war is a complex phenomenon that has its own philosophy designed to answer the questions about the dialectical nature and sense of the war and struggle; theory engaged in the development of the causes, types of war, victories and defeats, its strategy and tactics; its practice related to the art of war. The war is connected with politics, it is often carried out with the use of the armed forces, but it is not restricted to them. Oneway analysis of the war and its negative assessment narrow the view of the problem of war, divert from understanding the essence of the war, and do not allow understanding the metaphysical, historical and civilizational significance of this phenomenon. In addition to another factors, the war formed the human civilization. A lot of wars did a favor to the mankind in its history. Byzantine campaigns of old Russian princes introduced Christianity to Ancient Rus. The struggle of medieval Russia against feud, against the Tatar-Mongols, Lithuania, Poland contributed to the gathering of Russian lands, creating a single, centralized strong state. After the Great Patriotic War of 1941-1945 the Soviet Union acquired the status of a great power. The war can take ideological, religious, political, economic, biological, and many other forms. It can be represented by psychological pressure, intimidation, "cold" war and other methods that are not directly related to armed actions. The views of thinkers and the history prove that the peace (in the meaning of the absence of war) should not be characterized in a positive way only, the war cannot be regarded as an absolute evil and merely external accident caused by something that should not exist, said Hegel. The war and peace are the Logos of the life, the universal (cosmic) law, the law of the existence of the world and the measure of everything. They, like everything else in the world, are subject to the laws of dialectics. The war is the manifestation of tuniversal divine encounter of the foundations of space, natural, and social life. Therefore, the attitude to the war that, according to Heraclitus, is eternal, and the eternal, according to Kant, peace that is possible only under certain conditions, can be only antinomian. Logically, they can be both condemned and justified. The war is a malicious act committed because of struggle, competition, conflict, and for the democratic progress. At the same time it serves as justification of the guilt for eternal peace, stagnation and decay that lead to death. The task of the politics is to anticipate the social consequences of each of the opposites, to take timely and appropriate measures and perform actions in practice.

About the Author

T. I. Demchenko
Северо-Кавказский федеральный университет
Russian Federation


References

1. Алексеев И.С. Концепция дополнительности: историко-методологический анализ. - М., 1978.

2. Амнуэль П.Р. Вселенные: ступени бесконечностей. - М., 2015.

3. Бердяев Н.А. Русская идея // О России и русской философской культуре. - М., 1990.

4. Воинские повести Древней Руси. - М. - Л., 1949.

5. Гегель Г.-В.-Ф. Наука логики: в 3 т. - М., 1971. - Т. 2.

6. Гегель Г.-В.-Ф. Философия права. - М., 1990.

7. Гоббс Т. Избранные произведения. - М., 1964. - Т. 2.

8. Гомер. Илиада / пер. с древнегреч. Н. Гнедича. - М., 1985.

9. Дао. Гармония мира. - Москва-Харьков, 2000.

10. Демин В.М. Грядущая стратегия России. Основы современной русской национальной военной науки. - М., 2007.

11. Казакова Н.А., Лурье Я.С. Антифеодальные еретические движения на Руси. Источники. - М.-Л., 1995.

12. Кант И. Идея всеобщей истории во всемирно-гражданском плане // Соч.: в 4 т. - М., 1994. - Т. I.

13. Кара-Мурза С.Г. Россия под ударом. Угрозы русской цивилизации. - М., 2010.

14. Кессиди Ф. Гераклит. - СПб., 2004.

15. Кольев А.Н. Нация и государство. Теория консервативной реконструкции. - М., 2005.

16. Корякин В.В. Цивилизационная антропология американского экспансионизма: от доктрины Монро к глобальному лидерству // Международные отношения. - 2013. - № 4.

17. Леонтьев К.Н. Восток, Россия и славянство. - М., 1996.

18. Меркулов И.П. Эпистемологический (когнитивный и эволюционный подход). - СПб., 2003. - Т. 1.

19. Молотов В.М. Отчетный доклад о работе правительства VII съезду советов СССР 28 января 1935 г. // Молотов В.М. Статьи и речи. - М., 1937.

20. Повесть временных лет // Библиотека литературы Древней Руси. - СПб., 2004. - Т. I: XI-XII века.

21. Повесть об ослеплении Василия II // Русские летописи XI-XVI веков. Избранное. - СПб., 2006.

22. Протагор. Собрание сочинений: в 4 т. - М., 1990. - Т. I.

23. Рагинский М.Ю. Нюрнберг: перед судом истории. - М., 1986. - С. 5.

24. Рюруп Р. Немцы и война против Советского Союза // Свободная мысль. - 1994. - № 11.

25. Слово о полку Игореве. - Кемерово, 1984.

26. Цицерон. О старости. О дружбе. Об обязанностях. - М., 1975.

27. Чичерин Б.Н. История политических учений. - М., 1869. - Ч. I. - С. 100.

28. Гегель Г.-В.-Ф. Наука логики: в 3 т. М., 1971. Т. 2. С. 65, 68

29. Мамут Л. С. Выступление на научной конференции «Право и права человека в условиях глобализации» // Государство и право. 2006. № 2. С. 109

30. Книга Екклесиаста, или Проповедника. Гл. 3.8.

31. Гомер. Илиада / пер. с древнегреч. Н. Гнедича. М., 1985.

32. Песнь восемнадцатая. Изготовление оружия. 105. С. 293.

33. Повесть временных лет // Библиотека литературы Древней Руси. СПб., 2004. Т. I: XI-XII века. С. 69, 75, 77, 93, 95, 97 и др

34. Воинские повести Древней Руси. М. - Л., 1949. С. 40

35. Повесть об ослеплении Василия II // Русские летописи XI-XVI веков. Избранное. СПб., 2006. С. 338

36. Повесть о походе Ивана IV на Новгород в 1570 году // Русские летописи XI-XVI веков. С. 429

37. Красиков В.И. Социальная агрессивность и гуманитарные исследования // Вестник Российского философского общества. 2004. № 3 (31). С. 74-76

38. Цицерон. Об обязанностях // Цицерон. О старости. О дружбе. Об обязанностях. М., 1975. С. 61

39. Чичерин Б. Н. История политических учений. М., 1869. Ч. I. С. 100

40. Казакова Н. А., Лурье Я. С. Антифеодальные еретические движения на Руси. Источники. М.-Л., 1995. С. 262.

41. Радищев А. Н. Полное собрание сочинений. Т. 1. С. 282.

42. Всеобщая декларация прав человека. Преамбула // Права человека. Основные международные документы. М., 1989. С. 135

43. Лопатин В. Н. Материалы научной конференции «Право и права человека в условиях глобализации» // Государство и право. 2006. № 2. С.113

44. Ильин И.А. О сопротивлении злу силою. М., 2005. С. 10, 17-24 и др

45. Документы. Т. 1-3. М., 1953-1954

46. Слово о полку Игореве. Кемерово, 1984. С. 43, 46.

47. Протагор. Собрание сочинений в четырех томах. М., 1990. Т. I. С. 430-431.

48. Гоббс Т. Избранные произведения. М., 1964. Т. 2. С. 152.

49. Кант И. Идея всеобщей истории во всемирно-гражданском плане // Соч.: в 4 т. М., 1994. Т. I. С. 91, 103, 107-111.

50. Гегель Г.-В.-Ф. Энциклопедия философских наук. М., 1977. Т. 3: Философия духа. С. 242-244.

51. Гегель Г.-В.-Ф. Философия права. М., 1990. С. 228, 330.

52. Вандалы нового времени. Беседа с доктором исторических наук, профессором, сотрудником Института археологии РАН В.И. Гуляевым // Наука и религия. 2015. № 4. С. 12-15

53. Корякин В.В. Цивилизационная антропология американского экспансионизма: от доктрины Монро к глобальному лидерству // Международные отношения. 2013. № 4

54. Демин В.М. Грядущая стратегия России. Основы современной русской национальной военной науки. М., 2007. С. 68

55. Приказ Верховного командования вермахта от 6 июня 1941 года относительно обращения с политическими комиссарами Советской Армии // Война Германии против Советского Союза 1941-1945. Документальная экспозиция города Берлина к 50-летию со дня нападения Германии на Советский Союз. Берлин, 1992. С. 46

56. Рагинский М.Ю. Нюрнберг: перед судом истории. М., 1986. С. 5.

57. Рюруп Р. Немцы и война против Советского Союза // Свободная мысль. 1994. № 11. С. 80-81.

58. Война Германии против Советского Союза 1941-1945. С. 255.

59. Леонтьев К. Н. Восток, Россия и славянство. М., 1996. С. 25-143.

60. Ильин И.А. Путь духовного обновления // Соч.: в 10 т. М., 1993. Т. I. С. 222.

61. Барг М. А., Черняк Е. Б. Структура и развитие классово-антагонистических формаций // Вопросы философии. 1967. № 6. С. 50.

62. Поршнев Б. Ф. Периодизация всемирно-исторического прогресса у Гегеля и Маркса // Философские науки. 1969. № 2. С. 63-64.

63. Кольев А. Н. Нация и государство. Теория консервативной реконструкции. М., 2005. С. 3-5.

64. Правдивцев В. Технологии Армагеддона // Наука и религия. 2014. № 12. С. 13- 17; 2015. № 1. С. 12-17

65. Кара-Мурза С. Г. Россия под ударом. Угрозы русской цивилизации. М., 2010. С. 25, 99, 130, 132, 155, 168, 181

66. Бердяев Н. А. Русская идея // О России и русской философской культуре. М., 1990. С. 44

67. Курилкин А.В. Современные подходы к ведению информационных войн. Эволюционное развитие психологической борьбы: от пропаганды к психологическим операциям // Международные отношения. 2014. № 1, 3

68. «Русский архив» (1869, № 1)

69. Повесть о монголо-татарском нашествии // Русские летописи XI-XVI веков. Избранное. СПб., 2006. С. 241, 247, 252.

70. Епископ Серапион Владимирский. Повесть о разорении Рязани Батыем в 1237 году // История русской литературы. М.: Изд. Академии наук СССР, 1945. Т. II. С. 47.

71. Крижанич Ю. и его философия национализма. Казань, 1899. С. 59.

72. Демин В.М. Грядущая стратегия России. Основы современной русской национальной военной науки. М., 2007. С. 226, 227

73. Леонтович В.В. История либерализма в России. 1762-1914 гг. Предисловие. М., 1995. С. 1

74. Гофман О. Русская книга мертвых. М., 2003. С. 44

75. Афанасьев А. Н. Мифология Древней Руси. Поэтические воззрения славян на природу. М., 2005. С. 83-84, 87, 93-95, 149, 359

76. Русская мифология: энциклопедия. М., СПб., 2007. С. 101, 103, 104

77. Соколов С. Н. Зороастризм // Авеста в русских переводах. СПб., 1998. С. 7 и др

78. К евреям. 12:29

79. От Матфея. 5:5, 9, 21, 39, 44.

80. От Матфея. 10:34; 12:30; 24:6.

81. Второзаконие. 5:8; 7:16; 28:7; Иисус Навин. 8:1-29; Числа. 14:11-12; Книга судей. 1:1; 2:2; Откровение. 12:7-12; 15:21; 20:1-3.

82. Левит. 26:14-25; Второзаконие. 6:14; 7:1-5; 11:28; 13:6-10.

83. Книга судей. 5:31.

84. От Матфея. 5: 17.

85. Амнуэль П. Р. Вселенные: ступени бесконечностей. Иерусалим, 2015

86. Мартынов Д. Я. Антропный принцип в астрономии и его философское значение // Вселенная, астрономия, философия. М., 1988

87. Розенталь И. Л. Элементарные частицы и структура Вселенной. М., 1984

88. Кант И. Идея всеобщей истории во всемирно-гражданском плане. С. 86.

89. Кант И. К вечному миру. М., 1989.

90. Гегель. Философия права. С. 361.

91. Гегель. Философия права. С. 359-360, 362.

92. От Матфея. 10:28.

93. Аристотель. Никомахова этика. Кн. 1. 110 6а 25-30; кн. 2. 1108b 13-15; кн. 2 1109а 20-35, 1109b 1-25.

94. Григорьева Т. П. От гармонии к хаосу // Синергетическая парадигма. Человек и общество в условиях нестабильности. М., 2003. С. 243.

95. Меркулов И. П. Эпистемологический (когнитивный и эволюционный подход). СПб., 2003. Т. 1.

96. Герасимова И.А. Единство множественного (эпистемологический анализ культурных практик). М., 2010. С. 20, 303.

97. Стульгинскис С.А. Космические легенды Востока. М., 1992. С. 81-83;

98. Рузит И.А. Эгоизм как внутренний нравственно-политический фактор развития самосознания человека // Вестник ЛГУ им. А.С. Пушкина. - 2006. - № 1. - С. 56-65.

99. Бор Н. Квант действия и описания природы. М., 1971. Т. 2. С. 58


Review

For citations:


Demchenko T.I. DIALECTICS AND POLITICS OF THE WAR. Lex Russica. 2016;(5):81-104. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/1729-5920.2016.114.5.081-104

Views: 1490


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1729-5920 (Print)
ISSN 2686-7869 (Online)